Monday, May 09, 2005

Kedamaian yang menipu..

“…..Ku nukilkan warkah ini…lantaran memerhatikan gelagat burung-burung yang terbang bebas di awan biru,… alangkah nikmatnya menjadi makhluk yang tidak menerima apa-apa taklifan di atas muka bumi ini…..namun apakan daya ketentuan yang Maha Pengasih..tiada siapa yang bisa menduga hikmah yang tersembunyi di sebalik tirai Qada dan Qadar-Nya….”

Bum!!!..., bunyi dentuman bom memecah kesunyian malam, semua bertempiaran lari menyelamatkan diri, keadaan menjadi huru hara, kelihatan mayat bergelimpangan di segenap penjuru jalan… apa yang bermain di fikiran ketika itu hanyala ...mati mati..….namun di suatu sudut yang lain….

Bum!!!....., bunyi dentuman bunga api…menambah kemeriahan perayaan....disusuli dengan persembahan artis-artis yang menghiburkan, kelihatan ramai yang mulai mabuk jatuh tersungkur satu demi satu di segenap penjuru jalan, ada juga yang selesa membawa pasangan masing-masing yang belum berkahwin ke sana ke mari.... . “Alangkah bersyukurnya…hidup dalam keadaan aman damai ini…..” Detik hati seorang anak muda…


Perbandingan dua situasi ini sebenarnya masih belum cukup bagi yang tak mahu menghayati dan mengambil pengajaran daripadanya…namun, tidak kira siapapun kita…. Walau di mana jua berada…ingatlah ada seseorang yang sedang berada di sisi kita sekarang!, sedarkah kita…atau kita sebenarnya kita sudah tidak merasakan kewujudan mereka lagi, nauzubillahimin zalik,… mereka hanya menuggu arahan dari-Nya….



Cetusan Hati...
fikrul_islami

No comments: